AKO SA NAJRÝCHLEJŠIE ODPÍSAŤ AKO KANDIDÁT VO VÝBEROVOM PROCESE? AKÉ AKTIVITY BY STE URČITE NEMALI ROBIŤ?
Hľadanie si zamestnania je často náročný a zdĺhavý proces. Čo by sme však mali urobiť pre to, aby sme vystupovali a prezentovali samých seba čo najlepšie? Pozrime sa na to z druhej strany. Čo by sme zaručene robil NEMALI. Aby sa Vám práca hľadala ľahšie, zhrnuli sme pre Vás pár faktov, ktorým sa jednoznačne odporúčame vyhýbať. Ako kandidát sa môžete rýchlo „odpísať“, ak:
CV
- Máte nekompletný životopis, chýbajúce informácie, žiadne detaily o časovom rozpätí daných prác (vytvárate tak dojem, že nie ste dôsledný).
- Používate veľa zložitých viet, najmä v popise práce a v osobnom predstavení (vety sa ťažko čítajú, nesúvisia spolu, vytvárajú dojem, že ste komplikovaná osobnosť).
- Máte chybne vypísané jazykové zručnosti (prosím používajte hodnotenie A1-C2; ak sa ohodnotiť neviete, internet je plný testov, prostredníctvom ktorých sa môžete otestovať); ak uvediete úroveň B2, ale nedokážete v telefonickom rozhovore odpovedať na otázky, na pohovor sa pravdepodobne nedostanete.
- Použijete úplne nevhodný formát a grafiku; z času na čas nám príde „CV“, z ktorého je ťažko porozumieť, kde kandidát pracoval. Nechajte si svoj životopis radšej posúdiť 2-3 známym.
- Preferujeme fotografiu, avšak nevhodná fotografia tiež môže pokaziť dojem – fotografia z párty, pred drahým autom, nevhodne zvolené oblečenie prípadne nevhodná „póza“. Fotografie cez zrkadlo, v záchodoch shopping centra, či vo vlastnej kúpeľni, prípadne z vlastnej svadby, kde odrežete ženícha, naozaj nie sú vhodné.
Telefonický rozhovor s HR:
- Zdvihnete telefón zo slovami „nooo“? Uvedomte si, že ak ste uchádzač o zamestnanie a volá Vám neznáme číslo, naozaj to môže byť potenciálny zamestnávateľ.
- Ak nemáte čas, resp. voláme nevhod (napríklad ste v práci a nemôžete slobodne rozprávať), ospravedlňte sa a dohodnite si nový termín hovoru.
- Neskladajte telefón, ak prejdeme do cudzieho jazyka.
- Ak ste v rušnom prostredí, nekričte do telefónu, presuňte sa v rámci možností na tichšie miesto, alebo si naozaj dohodnite nový termín hovoru (je to úplne v poriadku)
- V telefóne sa usmievajte, komunikujte plynule. Ak odpovedáte jednoslovne a hlásite sa na pozíciu, kde budete musieť aktívne pracovať s ľuďmi, rátajú sa Vám „mínusové body“.
- Je veľkou chybou, ak vôbec neviete, na akú pozíciu ste reagovali a už vôbec nie, do akej firmy. Každá firma hľadá v kandidátovi motiváciu, a uvíta, ak chce pracovať „iba pre nich“.
- Nehovorte , že ste posielali už stovky životopisov a že vôbec neviete, prečo Vám voláme.
- Posielali ste CV, ale nedá sa Vám dovolať a ani nezavoláte naspäť (po niekoľkom telefonáte už HR nechá iniciatívu na Vás).
Pohovor:
Ak Vás už firma pozýva na osobný pohovor, považujte to za výsadu a zároveň svoju výhodu, pretože môžete prezentovať svoju osobnosť a schopnosti osobne. Aj tu sa však môžete rýchlo „odpísať“, ak:
- Prídete neskoro – neskorý príchod bez žiadneho telefonátu vopred. Ak prídete 10 minút neskôr, nežiadajte si ešte aj kávu.
- Ste nevhodne oblečený (tričko na stretnutie s manažmentom firmy naozaj nie je vhodné; vopred si prezistite, aká je vnútorná kultúra oblečenia vo firme; detaily už závisia od pozície, na akú sa hlásite).
- Máte so sebou priateľku, či batožinu z dovolenky (priateľku posaďte do blízkej kaviarne a ak ste práve dorazili z iného mesta, radšej si vopred dohodnite termín o hodinku neskôr).
- Používate silný parfum, extra líčenie; alebo žiadny deodorant v letné dni.
- Neslušné sedenie (založené ruky za hlavou, nohy pomaly na stole😊), tvárite sa ako by ste na pohovore boli „nasilu“.
- Ohováranie bývalých zamestnávateľov (ak sa Vás HR pýta na Váš dôvod odchodu, premyslite si ho vopred. 5-minútový monológ o Vašom šéfovi nie je vhodný.)
- Žuvačka a zápach od cigarety, ktorú ste práve dofajčili.
- Nie ste ochotný vysvetľovať fakty, odchody zo zamestnaní, zahmlievate (nejasné odpovede na otázky – držte si v hlave otázku, ktorú Vám položili. Ak dlhšie odpovedáte, ale vlastne ste neodpovedali na otázku, máte mínusový bod).
- Prejavujete prehnané sebavedomie alebo naopak strach.
- Máte prehnanú gestikuláciu alebo ste príliš familiárny (nenavrhujte tykanie, neoslovujte krstným menom)
- Nezabudnite vhodný dobrý dojem zanechať aj na recepcii.
PO pohovore:
- Ak ste všeobecne uchádzanie sa o pozíciu prehodnotili alebo prijali inú ponuku, takisto informujte Vašu kontaktnú osobu (nie je nič horšie, ako keď Vám adresujeme ponuku a Vy poviete, že ste si to už rozmysleli alebo prijali inú), do výraznej miery sa môžete v danej firme definitívne odpísať, myslite na to, že možno o nejaký čas, bude pre Vás daná ponuka možno opäť zaujímavá, no dvere ste si už zavreli.
Pre lepšie pochopenie týchto rád, si skúste predstaviť, akého kandidáta by ste chceli stretnúť Vy? Predpokladám, že by to mal byť pozitívny človek s profesionálnym vystupovaním a s racionálnym pohľadom. A to od začiatku až po koniec výberového procesu a možno aj v následnej komunikácii. Verím, že toto sa skrýva v každom z Vás, tak zapracujte na svojich slabých miestach a nepremeškajte šancu získať skvelé pracovné miesto!😊
Čítajte aj naďalej náš blog a nezabudnite sledovať otvorené pozície.
Napíšte nám Vaše skúsenosti, či nápady ako komentár na facebooku (link na našu skupinu tu), alebo na Linkedine (link na našu firemnú stránku tu).