PREČO JE DÔLEŽITÉ UDRŽAŤ SI KĽÚČOVÉHO ZAMESTNANCA? AKÚ MÁ HODNOTU PRE SPOLOČNOSŤ?
Pracovití a výkonní zamestnanci sú základom takmer každej prosperujúcej firmy. Využitie a podpora všetkých silných stránok kľúčových zamestnancov je cieľom k podávaniu čo najvyšších výkonov, čo prirodzene speje k čo najlepším výsledkom firmy. Ako teda efektívne pracovať s ľuďmi, o ktorých nechceme prísť? Medziľudské vzťahy si vyžadujú nepretržitú starostlivosť a pozornosť, bez ohľadu na to, či sú súkromné ale pracovné. Nasledujúce odporúčania Vám a Vašej firme môžu pomôcť udržať si kľúčového zamestnanca.
KTO JE KĽÚČOVÝ ZAMESTNANEC?
Zamestnanec, ktorý vykazuje značnú finančnú, či spoločensko-ľudskú hodnotu pre spoločnosť. Hodnotou, môžeme myslieť potenciál v ďalšom rozvíjaní podnikania, kľúčové nápady zamestnanca, motivácia tímu, či nadanie, ktoré zabezpečuje tímovú súdržnosť. Takisto kľúčový zamestnanec môže podávať vysoký výkon a prinášať vysoké zisky, alebo si len ťažko predstavíme koľko financií, času a námahy by nás stálo to, ak by sme daného zamestnanca mali nahradiť. V konečnom dôsledku môže byť veľmi ťažké daného človeka nahradiť.
APLIKUJTE DO VEDENIA VAŠEJ SPOLOČNOSTI TIETO FAKTY A MAXIMALIZUJETE SVOJU ŠANCU UDRŽAŤ SI KĽÚČOVÉHO ZAMESTNANCA:
1. INDIVIDUÁLNY PRÍSTUP
Každý z Vašich zamestnancov si zaslúži, aby ste si s ním niekedy vypili šálku kávy, a venovali mu svoj čas. Čas je v tejto veľmi uponáhľanej dobe komodita, s ktorou treba narábať veľmi uvážene. Sme presvedčení, že to každý zamestnanec ocení. Vypočujte si ho. Manažéri častokrát vedú rozhovory podľa tabuliek, ktoré niekto „korporátne“ nastaví. Niekedy je však lepšie jednoducho AKTÍVNE POČÚVAŤ. Aj keby ste sa zamestnanca hodinu pýtali pripravené otázky, možno neprídete na to, čo by chcel naozaj povedať. Uvedomte si jeho túžby, kde sa skrýva jeho motivácia a spokojnosť, čo má rád, čo si najviac cení, ale aj to, čo mu v práci vytvára prekážky. To vám nepovie žiadna tabuľka, ale ľudský prístup a otvorenosť jeden k druhému.
2. SLEDUJTE VÝKON
Ak u kľúčového zamestnanca zrazu pozorujete zhoršené výkony, je potrebné konať! Toto nie je obvyklým problémom týchto ľudí, ale každý je len človek a v 99% prípadov sa situácia dá jednoducho vyriešiť. Zrejme sa deje niečo, čo u neho vytvára akýsi blok. Ideálnym riešením je odísť s daným človekom do súkromia a slušne a predovšetkým ľudsky zistiť, čo ho trápi a kde korenia problémy, ktoré ovplyvňujú jeho súčasný pracovný výkon. Prirodzený záujem človeka o človeka, je niečo, čo si zamestnanci veľmi vážia. Takýmto spôsobom si človeka nielen úprimne získate, ale navyše s najväčšou pravdepodobnou vyriešite jeho bloky. Tento zamestnanec bude po takomto blízkom rozhovore ešte lojálnejší. Z hľadiska výkonu môžete očakávať ešte lepšie výsledky, ktoré budú jednoznačnou odpoveďou na Vaše správanie.
3. UZNANIE/POCHVALA
Nie len v práci, ale aj v osobnom živote, je uznanie niečo, čo si nekúpime. Pochvala za skvelý výkon, či komunikáciu s klientom, motivovanie tímu alebo zorganizovanie nezabudnuteľného team buildingu, ostáva v človeku na obdobie dlhšie, než si vieme predstaviť. Nielen finančné benefity sú zárukou dlhodobej spolupráce. Udržať si zamestnanca prostredníctvom uznania má z dlhodobého hľadiska omnoho vyššiu váhu.
4. PRIESTOR NA REALIZÁCIU
Motivácia je neodmysliteľnou súčasťou každého dlhodobého pracovného vzťahu. Každý z nás potrebuje vidieť, kam smerujú jeho kroky. Niekto je spokojný, ak má stabilné pracovné miesto a bez zmeny dokáže byť motivovaný aj veľa rokov. Viacerí z nás však potrebujú vidieť isté kariérne méty. Ak si chceme udržať kľúčového zamestnanca, je potrebné, aby sme mu umožňovali zapájať sa do mimoriadnych projektov, špeciálnej agendy, či dali možnosť prísť s návrhom, ktorý sa po schválení firmou môže realizovať. Priestor na realizáciu vlastných nápadov je jeden z najväčších motivátorov pre zamestnancov dnešnej doby. Mnohí zamestnanci sa po rokoch monotónnej práce uchyľujú k zmene, pretože nezažili žiadne výzvy, ktoré by ich nabudili k ďalšom pokračovaní v spoločnosti.
5. PRENÁŠANIE KOMPETENCIÍ = PREUKÁZANIE DÔVERY
Súčasťou motivácie je aj prenášanie kompetencií. Udelenie špeciálnej agendy, ktorú mal dovtedy v rukách len nadriadený, môže v zamestnancovi podnietiť pocit výhry. „Doteraz to robil šéf a teraz to môžem robiť ja?“ Preukázanie dôvery v schopnosti Vášho zamestnanca môžu príjemne človeka ubezpečiť, že je na tom správnom mieste.
6. VOĽNOSŤ A FLEXIBILITA
Doba, v ktorej momentálne žijeme, sa oproti minulým rokom dramaticky zmenila. Online svet sa dostáva do popredia a tak sa aj naše možnosti na výkon práce výrazne menia. Celkovú situáciu ovplyvnila pandémia, ktorá nás chtiac-nechtiac prinútila navyknúť si na nové štandardy, a to veľmi rýchlo. Brániť kľúčovému zamestnancovi vo výkone práce z domu by bolo veľmi hlúpe. Pracovná flexibilita by mala byť aj dôkazom spomínanej dôvery. Dôležitý je výsledok a nie to, kedy presne bol Váš zamestnanec online a kedy si dovolil vyzdvihnúť deti zo školy. Porozumením životného štandardu a denného kolobehu zamestnanca prispejete k faktu, že zamestnanec nebude o odchode z Vašej firmy ani len uvažovať.
7. ČLOVEK NIE JE ČÍSLO
Určite ste túto frázu vo svojom živote už niekedy počuli. Na záver našich odporúčaní, ako si udržať kľúčového zamestnanca by sme chceli podotknúť to najdôležitejšie. Človek je stále len bytosť, ktorá potrebuje oporu, pochvalu, motiváciu, ale aj usmernenie, či feedback na to, aby sa vydal tým správnym smerom. Navyše každý je omylný a nik nie je dokonalý. Starajte sa o svojich zamestnancov tak, aby ste si pri podávaní výpovede svojho kľúčového zamestnanca neľutovali, že ste neurobili niečo, čo ste urobiť mohli. Aktívna a neprestajná starostlivosť je kľúčom k dlhodobým úspechom na každej strane.
Budeme radi, ak nám napíšete Vaše skúsenosti, či tipy ako komentár na Facebooku (link na našu skupinu tu), alebo na Linkedine (link na našu firemnú stránku tu).