AKO VYBRAŤ PERSONÁLNU AGENTÚRU PRE SLUŽBU RECRUITMENT? AKÉ OTÁZKY MÔŽETE V RÁMCI TENDRU POLOŽIŤ AGENTÚRE A AKÉ SÚ NAŠE ODPORÚČANIA?
Na začiatku si zrealizujte prieskum u svojich známych (najmä medzi HR, nákupcami, či manažérmi), či Vám vedia nejaké personálne agentúry odporučiť, alebo aj neodporučiť. Agentúry oslovte a vyžiadajte si písomné podklady – najmä obsahovú a cenovú ponuku. Následne si s vybranými agentúrami dohodnite osobné stretnutie, kde budete mať možnosť spoznať agentúru bližšie. Ak mate časové možnosti a bude to dovoľovať epidemiologická situácia, vyžiadajte si stretnutie priamo v agentúre, prípadne môžete zvoliť neformálne prostredie, ako napr. kaviareň.
Vhodné otázky, ktoré môžete položiť personálnej agentúre, resp. konkrétnemu konzultantovi.
Pri výbere agentúry sa na stretnutí, či v úvodnom formulári kladú štandardné otázky, ktoré Vám pomôžu sa zorientovať, prípadne zrealizujete “hrubý výber”. Môžu Vám však chýbať ďalšie detaily, ktoré potrebujete ku správnemu výberu. Skúste sa zamerať na nasledujúce okruhy:
- Aký proces môžeme očakávať? Táto informácia môže byť súčasťou písomnej ponuky (je to vhodné aj pre prípadnú reklamáciu, ak proces prebieha iným spôsobom). Prebehne na strane agentúry pohovor s kandidátmi alebo dostaneme „preposlané CV“? Čo je súčasťou pohovoru? Overujú sa referencie na kandidáta automaticky alebo na požiadanie? Dostaneme nejaký report po interview s kandidátom v agentúre? Preverujú sa jazykové znalosti (akým spôsobom)? Realizujú sa psychologické testy?
- Kto bude našou kontaktnou osobou? Je dobré si žiadať meno konkrétneho človeka, s ktorým budete spolupracovať. Ak je agentúra na trhu 40 rokov a má 50 zamestnancov, je to síce veľkolepé číslo, avšak nepoteší Vás, ak Vám pridelia konzultanta, ktorý má 3 mesiace praxe. Tiež si žiadajte, aby ste pri realizácii projektov komunikovali priamo s osobou, ktorá pre Vás pracuje a nie sprostredkovane cez obchodníka alebo manažéra pobočky. Ak máte možnosť, určite sa s Vašim konzultantom stretnite osobne.
Konzultant, ktorý bude predstavovať kandidátom Vašu pozíciu istým spôsobom reprezentuje Vašu značku a môže výrazne pomôcť alebo naopak poškodiť Vašej zamestnávateľskej značke (prax ukazuje, že nemalé množstvo kandidátov nerozoznáva, či komunikuje s agentúrou alebo interným HR).
- Aká široká je Vaša sieť na Linkedine? Pozrite si profil Vášho konzultanta na Linkedine. Prezrite si jeho prax a predošlé skúsenosti. Ak má Váš pridelený externý konzultant menej ako 1000 kontaktov, buď sa jedná o juniora alebo o človeka, ktorý nevyužíva networking a pracuje prevažne iba s kandidátmi, ktorí reagujú na inzerciu.
- S akými klientmi Váš budúci konzultant spolupracuje? Spýtajte sa Vášho konzultanta na akých náročných pozíciách pracoval v poslednom roku. S akými klientmi a v akých segmentoch. Zistíte tak, kde sa nachádza najväčšie množstvo jeho kontaktov (manažéri, obchodníci, či finančné pozície…?), ako aj schopnosť flexibility. Možno neskôr zistíte, že agentúra kandidátov nedodáva, pretože Váš konzultant je jednoducho zahltený 15-timi projektmi iných firiem (v rámci stretnutia si môžete otvoriť webstránku agentúry a poprosiť konzultanta, aby Vám ukázal pozície, ktoré má práve otvorené).
- Aké zdroje na oslovenie kandidátov používate? Kde v rámci ceny bude pozícia inzerovaná? Ak sa jedná o pozíciu, kde sa očakávajú relevantné reakcie, môže byť výhodou väčšie množstvo inzerátov. Spýtajte sa, akým spôsobom bude pozícia ďalej propagovaná. Osloví agentúra aj kandidátov, ktorí aktívne nehľadajú prácu? Ak konzultant bude aktívne oslovovať aj kandidátov, ktorí nereagujú na inzeráty, získate oveľa väčšie portfólio kandidátov a tým väčší výber z talentov.
- Akú cenu nám viete ponúknuť? Na trhu je najrozšírenejšie poskytovanie služby na báze success fee (platba až pri nástupe kandidáta). Overte si, či agentúra vyžaduje exkluzivitu, prípadne či je možnosť dohodnutia zníženej ceny pri špecifických projektoch, alebo či je v zmluve „storno” poplatok, či poplatok pri predstavení kandidátov. Prípadne za akých podmienok sa viete dohodnúť na zľavách. Dôležitá je tiež otázka garancie, ktorá štandardne býva 3-mesačná.
Vybrať spoľahlivú agentúru je ťažké a vo finále až prax ukáže, či ste si vybrali dobre. Ak nemáte možnosť ľubovoľne meniť dodávateľa náborových služieb (napr. iba každé 3 roky), vyberte si 3 personálne agentúry (od malej po veľkú) a v priebehu ďalšieho roka si ich otestujte. Niektoré tipy pozícií môžu ísť lepšie niektorej agentúre. Inú možno úplne vyradíte, lebo spolupráca či komunikácia nebude fungovať.
Ak by ste potrebovali pomôcť s nastavením tendra na výber personálnej agentúry, radi Vám pomôžeme.
Prečítajte si aj 1.časť seriálu o výbere personálnej agentúry a voľné pokračovanie, 3.časť. Vaše komentáre ku článku uvítame v našej skupine na Linkedine, alebo nás kontaktujte aj emailom alebo telefonicky.