AKO VYBRAŤ PERSONÁLNU AGENTÚRU PRE SLUŽBU RECRUITMENT? AKÉ OTÁZKY SA ŠTANDARDNE KLADÚ V RÁMCI TENDRA A AKÉ SÚ NAŠE ODPORÚČANIA?
V minulých častiach seriálu na tému „Ako vybrať správnu personálnu agentúru” (nájdete ich tu: Časť 1., Časť 2.), sme prebrali naše odporúčania z praxe, ako aj otázky, ktoré je dobré položiť agentúre. Čo však s otázkami, ktoré pri výbere personálnej agentúry štandardne používate už roky?
AKÉ OTÁZKY SA ŠTANDARDNE KLADÚ V RÁMCI TENDRA NA PERSONÁLNE AGENTÚRY?
● Aká veľká je Vaša personálna agentúra? Dôležitá otázka na zorientovanie sa, avšak veľa Vám toho nenapovie. Či má agentúra 1 alebo 50 zamestnancov, Vy budete väčšinou spolupracovať iba s jedným. Výhoda väčšej agentúry môže byť v tom, že má pravdepodobne väčšiu databázu a určité pozície sa u nich viac „točia“. Avšak konzultanti tu tiež viac fluktuujú a procesy môžu byť komplikovanejšie, než v malej agentúre.
● Aké sú Vaše referencie? Referencie sú dôležité, pretože vypovedajú o tom, že aj iné spoločnosti, ktoré majú dôležité postavenie na trhu, si vybrali danú agentúru. Spýtajte sa však tiež, ako staré sú referencie. To, že si agentúra uvedie logo klienta spred 10 rokov, nie je relevantná informácia. Pracuje v agentúre ešte konzultant, ktorý s daným klientom pracoval? Aké typy projektov sa pre klienta obsadzovali (jednorazová vs. dlhodobá spolupráca). Vyžiadajte si tiež kontakt na referenčnú osobu, ktorá Vám vie objasniť detaily spolupráce.
● Máte skúsenosti s obsadzovaním XY pozície? Zamerajte túto otázku na konkrétneho konzultanta, ktorý bude s Vami spolupracovať. Ak nemá skúsenosť s danou pozíciou, ešte to neznamená, že ju nedokáže obsadiť. Pýtajte sa na náročné pozície, ktoré obsadzoval a ako si s tým poradil. Ak však obsadzoval podobné pozície, môže to byť výhodou (môže mať know-how a kontakty a tým aj rýchlejší proces).
● Aké pozície ste obsadili za posledných 5 rokov? Dobrá otázka, ktorú je lepšie preformulovať na „aké typy pozícií ste v podobnej oblasti obsadzovali? Na akých náročných projektoch ste pracovali“. Nie je pre Vás totiž až tak dôležité, či pozíciu konzultant personálnej agentúry obsadil (tu vstupuje do procesu veľa faktorov – napr. klient mohol pozíciu stornovať, alebo obsadiť cez internú referenciu, napriek tomu, že agentúra zaslala top kandidátov), ale ak pracoval na podobných pozíciách, získal tak dôležitý know-how a kontakty. Skôr sa pýtajte, či dodal kandidátov a za koľko dní. A či Vám vie dať referenčný kontakt, kde si viete overiť efektivitu spolupráce.
● Máte skúsenosti a klientov v našom segmente trhu? Existujú segmenty, kde je výhodou mať know-how a najmä kontakty – agentúra bude pracovať rýchlejšie a osloví väčšiu sieť. Pamätajte však aj na to, že ak má agentúra príliš veľa klientov vo Vašom segmente, nebude mať kde „loviť“ kandidátov (a ak loví u svojich klientov, o pár mesiacov môže oslovovať aj Vašich zamestnancov, čo samozrejme nie je etické). Ak agentúra skúsenosť nemá, pýtajte sa na skúsenosti konkrétneho konzultanta s projektami v neznámom segmente, a ako postupoval.
● Aká veľká je Vaša databáza (koľko kandidátov máte v databáze)? Číslo, ktoré môže vo Vás zanechať dojem, ale veľa Vám toho nenapovie. Väčšina profilov kandidátov, starších ako 3-4 roky je neaktuálna, kandidáti už sú „inde“. U menších agentúr alebo freelance headhunterov sa pýtajte, akú využívajú databázu (vlastníctvo databázy zrýchľuje výberový proces a zaručuje, že agentúra má širšie portfólio kandidátov).
● Koľko rokov ste na trhu? Otázka, ktorá hovorí o stabilite firmy a zabehnutých procesoch, nemusí však vždy znamenať zaručenú kvalitu služby. Túto informáciu si zistíte z orsr.sk, zaujímajte sa však najmä o roky skúseností personálneho konzultanta, ktorý bude pre Vás pracovať.
● Do koľkých dní dokážete obsadiť pozíciu? Veľmi častá, ale zbytočná otázka (nakoľko agentúra klientovi možno dodá 5 kandidátov za 5 dní, avšak proces sa na strane klienta natiahne na 2 mesiace). Môžete ju však preformulovať na „za koľko dní by ste nám vedeli dodať Manažéra výroby do regiónu XX, s požiadavkami XY?“
● Aký počet kandidátov sa Vám podarilo obsadiť za rok XY ? Čo sa týka kvantity, tu majú výhodu veľké agentúry. Spýtajte sa sami seba prečo je pre Vás odpoveď relevantná. Je pre Vás dôležitý počet alebo skôr obsah, ktorý sa za číslom skrýva? Pýtajte sa na konkrétne pozície, ktoré agentúra/konzultantka obsadzovala.
Toľko z nášho seriálu na tému personálne agentúry a ako si vybrať tú správnu. Nezabudnite si prečítať prvú aj druhú časť tohto seriálu. Vaše komentáre ku článku uvítame v našej skupine na Linkedine, alebo nás kontaktujte emailom alebo telefonicky.
Ďakujeme, že čítate náš Blog.