DEMOTIVUJÚCI KOLEGA V TÍME? MÔŽE MAŤ NEGATÍVNY VPLYV NA VAŠU PRÁCU AJ NA CELÝ TÍM
Stretli ste sa niekedy s tým, že ste nastúpili do práce plný nadšenia a motivácie, ale po pár týždňoch ste zvoľnili a prispôsobili ste sa tempu vašich kolegov? Prispôsobiť sa na jednotné tempo v tíme je normálna vec. Všeobecne sa tento proces nazýva aj sociálna konformita a ide o zmenu svojho správania (či názoru) v reakcii na vnímané tlaky zo strany sociálnej skupiny, do ktorej patríte.
Práve aj vďaka tomu môže byť práca v kolektíve náročná, najmä ak sa v tíme nachádza demotivujúci kolega. Takýto demotivujúci kolega môže negatívne ovplyvniť vašu motiváciu, čo sa môže odraziť na vašej pracovnej spokojnosti a efektivite. Demotivácia v pracovnom prostredí môže viesť k dlhodobým problémom a zhoršeniu celkového pracovného výkonu tímu, či spôsobiť „quiet quitting“. Pozrime sa na to, aký zlý vplyv môže mať demotivujúci kolega, ako ho rozpoznať a čo s tým môžete urobiť.
DEMOTIVUJÚCI KOLEGA A JEHO NEGATÍVNE VPLYVY
1. ZNÍŽENIE MOTIVÁCIE
Keď pracujete s niekým, kto neprejavuje dostatočné nasadenie alebo prácu odflákne, môže to spôsobiť, že aj vy stratíte motiváciu. Ak vidíte, že niekto robí veci pomalšie a menej kvalitne, môže vás to zvádzať k tomu, aby ste tiež spomalili tempo a znížili svoje nároky. Môžete sa ocitnúť v situácii, kde už nedosahujete svoje obvyklé štandardy, pretože sa nevedome prispôsobujete nižším očakávaniam. Tejto téme sa osobitne venujeme v článku „Stratená motivácia v práci? Poradíme Vám, ako ju získať späť.“
2. ZMENA V PRACOVNÝCH VÝSLEDKOCH
Ak sa prispôsobíte nižšiemu štandardu kolegu, vaša vlastná produktivita môže klesnúť. Pomalšie tempo práce a nižšia efektivita môžu viesť k oneskoreniu v plnení úloh a k nižšej kvalite výsledkov. Dlhodobý pokles v pracovnom výkone môže mať vážne dôsledky na vašu kariéru a spokojnosť v práci, preto je dôležité včas identifikovať a riešiť zdroje demotivácie.
3. NEGATÍVNA NÁLADA
Demotivujúci kolega môže šíriť negatívnu energiu, čo môže mať za následok zhoršenie atmosféry na pracovisku. Už sa Vám proste nechce robiť to, na čo ste celý deň počúvali len sťažnosti. Negatívne postoje sa môžu rýchlo šíriť a ovplyvňovať celý tím, čo vedie k celkovému zníženiu morálky a spokojnosti v práci. Ak vidíte, že váš kolega neprejavuje záujem o svoju prácu, často mešká alebo nesplňuje úlohy včas, môže to mať negatívny vplyv na celý tím.
4. IZOLÁCIA OD TÍMU
Demotivujúci kolega sa často izoluje od ostatných, nezúčastňuje sa na teambuildingoch alebo iných spoločenských aktivitách. Vyhýba sa spoločným obedom, prestávkam na kávu, či firemným oslavám a môže tráviť prestávky sám, neprejavujúc záujem o neformálne rozhovory s kolegami. Komunikáciu s tímom obmedzuje na minimum, často sa vyhýba diskusiám a jeho odpovede sú stručné a neochotné. Takáto izolácia môže byť známkou toho, že kolega nie je spokojný so svojou prácou alebo tímom, čo môže mať negatívny vplyv na kolektívnu spoluprácu a viesť k oslabeniu tímových väzieb.
5. VPLYV NA PROFESIONÁLNY ROZVOJ:
V konečnom dôsledku zhrnutie všetkých predchádzajúcich bodov vyúsťuje do zníženej ochoty pracovať. Toto môže silno ovplyvniť vaše budúce smerovanie a profesionálnu dráhu. Nejde len o zníženie produktivity práce, no zároveň môže pokles motivácie obmedziť aj vašu iniciatívu v hľadaní nových možností profesijného rozvoja, či zlepšovanie svojich zručností.
ČO ROBIŤ, KEĎ MÁTE DEMOTIVUJÚCEHO KOLEGU
1. KOMUNIKUJTE OTVORENE
Ak sa prispôsobíte nižšiemu štandardu kolegu, vaša vlastná produktivita môže klesnúť. Pomalšie tempo práce a nižšia efektivita môžu viesť k oneskoreniu v plnení úloh a k nižšej kvalite výsledkov. Dlhodobý pokles v pracovnom výkone môže mať vážne dôsledky na vašu kariéru a spokojnosť v práci, preto je dôležité včas identifikovať a riešiť zdroje demotivácie.
2. ZORGANIZUJTE SI PRACOVNÝ ČAS
Stanovte si jasný harmonogram a disciplínu pri plnení úloh. Neprispôsobujte svoje tempo kolegovi, ale držte sa svojich vlastných štandardov. Nastavte si vlastný pevný plán a dodržiavajte ho, aby ste si udržali vysokú úroveň produktivity a motivácie.
3. VYHNITE SA NEGATÍVNEMU VPLYVU
Ak je to už naozaj nutné, minimalizujte kontakt s daným kolegom počas práce. Nájdite si však čas na sociálny kontakt s ním, napríklad počas prestávok alebo teambuildingov. Týmto spôsobom môžete minimalizovať negatívne vplyvy na vašu prácu a zároveň si udržiavať zdravé pracovné vzťahy.
4.VYHĽADAJTE PODPORU
Ak situácia pretrváva a negatívne vplýva na váš výkon, porozprávajte sa s nadriadeným alebo HR oddelením. Môžu iniciovať riešenie alebo vám poskytnúť rady, ktoré pomôžu zlepšiť pracovné prostredie. Profesionálna podpora môže byť kľúčová pre nájdenie riešenia, ktoré zabezpečí dlhodobú spokojnosť a efektivitu na pracovisku.
Demotivujúci kolega v tíme dá určite zabrať, je však dôležité nenechať sa ovplyvniť jeho negatívnym prístupom. Držte sa svojich vlastných štandardov, komunikujte otvorene a snažte sa minimalizovať negatívny vplyv. Vaša práca je dôležitá a zaslúži si, aby ste ju robili s nasadením a motiváciou. Udržiavanie pozitívneho pracovného prostredia je kľúčové pre vašu osobnú spokojnosť a profesionálny rast. Nezabúdajte, že máte moc ovplyvniť svoje pracovné podmienky a vytvárať si prostredie, v ktorom sa cítite motivovaní a produktívni. Zároveň však môžete aj vy pozitívne ovplyvniť tohto kolegu a vďaka vám vie zmeniť svoje správanie, či zlepšiť svoj pracovný výkon.
Odporúčame pozrieť si ešte článok na tému „Starostlivosť o vzťahy v práci – ako predchádzať konfliktom?“
Budeme radi, ak nám napíšete Vaše skúsenosti, či tipy ako komentár na Facebooku (link na našu skupinu tu), alebo na LinkedIne (link na našu firemnú stránku tu).
Zdroj obrázku: vecteezy.com
Zdroje k tejto téme:
https://www.kancelarie.sk/poradna/co-robit-ak-mate-v-kancelarii-toxickych-kolegov
https://worklife.sk/praca-a-zivot/vybudujte-si-zdrave-vztahy-na-pracovisku/
https://hnonline.sk/hnporadna/moja-kariera/62811-ked-sa-ludia-prestanu-v-praci-usmievat