ONBOARDING AKO JEDEN Z KĽÚČOVÝCH PROCESOV V OBLASTI HR
Profesijný život so sebou prináša rôzne zmeny a výzvy. Jednou z nich je aj zmena zamestnania a nástup do novej práce. Prvé dni a týždne môžu vyzerať u rôznych zamestnávateľov veľmi odlišne. Niekde od prvého dňa majú pre vás prepracovaný plán zaúčania, inde absolvujete len školenie BOZP a ste hodení do víru pracovného procesu. To, ako vyzerajú vaše prvé dni, týždne a dokonca prvé mesiace na novom pracovisku súvisí s tým, ako firma pristupuje k procesu onboardingu.
ONBOARDING – ČO JE TO ?
Veľmi doslovne ho vieme preložiť ako ON = NA, BOARD = PALUBU, čiže naskočenie nových zamestnancov na palubu (spoločnosti). Širšie zadefinovanie chápeme ako proces integrácie a adaptácie nového zamestnanca. Znamená to, že sa nový zamestnanec zaúča do svojej novej pracovnej role, oboznamuje sa so svojimi pracovnými povinnosťami, cieľmi, ktoré na svojom poste má. Integruje sa do celej spoločnosti, vníma jej hodnoty, politiku, chápe svoj podiel, ktorým ku fungovaniu celej firmy prispieva. Vďaka správne nastavenému procesu onboardingu postupne zvyšujete svoju pracovnú výkonnosť a prispievate k prosperite firmy.
ONBOARDING Z HĽADISKA ČÍSIEL A NÁKLADOV SPOLOČNOSTI
- 20-30 % fluktuácie pracovníkov sa deje počas prvých dvoch mesiacov od nástupu
- podniky s organizovaným nástupom majú o 60 % vyššie ročné príjmy
Je dôležité chápať, že náborový proces je komplexný proces a vyžaduje si veľa investícii – finančných (inzercia, objednávanie nových pracovných pomôcok, školení) a – časových (zaúčanie nových kolegov, príprava dokumentov, čas strávený na pohovoroch…). Existuje viacero spôsobov, ako znížiť náklady na prijímanie zamestnancov, ale najlepším zdrojom je vedieť si zamestnancov udržať a mať nízku fluktuáciu. Inšpirovať sa môžete aj našim článkom: Ako si udržať kľúčového zamestnanca. Ďalšie zaujímavé štatistiky:
- trvá v priemere približne 8 mesiacov, kým nový zamestnanec začne pracovať na maximum
- nahradenie zamestnanca môže stáť spoločnosť 6 až 9 mesiacov jeho platu
ONBOARDING – PREČO JE TEDA DÔLEŽITÝ?
Prijímanie zamestnancov je najväčšou investíciou väčšiny organizácií. Úlohou úspešného onboardingu je prispieť k tomu, aby sa táto investícia vyplatila. Efektívne onboarding-ové programy zvyšujú angažovanosť zamestnancov, ich motiváciu, skracujú ich zaškoľovací proces a zvyšujú ich pracovné znalosti (a následne aj obchodné výsledky). Rozumný a kreatívny onboarding vie zabrániť mnohým dobrovoľným odchodom vysoko výkonných zamestnancov.
AKO TEDA NA ÚSPEŠNÝ ONBOARDING?
- Nezabúdajte na fázu pre-onboardingu. Komunikujte s kandidátom už pred nástupom, udržujte s ním kontakt, nech cíti istotu a vie, že sa na neho tešíte a počítate s ním. Pošlite mu pred nástupom plán jeho zaúčania, aby videl, že ste na neho „pripravení“. Môžete ho pozvať na teambuilding, ak ostatní z teamu súhlasia. Potykajte si, prípadne komunikujte napr. cez WhatsApp, aby ste znížili podiel formálnosti. Neposielajte iba pasívne dokumenty, ale overte, či napr.všetko vedel vypísať (samozrejme závisí od seniority kandidáta).
- Pred nástupom pripravte všetky prístupy, laptop, mobil a iné zariadenia – nie je nič viac frustrujúce, ako v prvé dni riešiť nefungujúcu techniku alebo chýbajúce prístupy do aplikácií. Onboarding sa tým zbytočne brzdí, avšak každý negatívny zážitok zvyšuje šance, že vám nováčik odíde.
- Do prvých dní, keď sa nový zamestnanec učí svojim novým povinnostiam zahrňte aj aktivity ako obed s kolegami a nadriadeným, nech sa cíti byť súčasťou tímu a spoločnosti. Ak máte už naplánovaný teambuilding, po nástupe už musí byť nový človek jeho súčasťou.
- Dôkladne a detailne si pripravte plán jeho zaškoľovania v časovom horizonte na prvé týždne a prechádzajte si priebežné jednotlivé body, či všetkému porozumel a všetko mu bolo vysvetlené. Plán priebežne upravte – každý človek je individuálny a niektoré veci mu pôjdu rýchlejšie, v iných bude potrebovať viac podpory.
- Naplánujte si pravidelné hodnotiace a one-to-one rozhovory, kde si prejdete, ako sa adaptoval, ako plní ciele a ako sa v spoločnosti a vo svojom tíme cíti. Žiadajte si tiež spätnú väzbu na priebeh onboardingu – aby ste ho vedeli upraviť aj do budúcna.
- Dôkladný a správny onboarding môže trvať (závisiac od pozície) pokojne aj niekoľko mesiacov až rok. Po ňom, pokiaľ sa zamestnanec adaptoval a stotožnil so svojou rolou a spoločnosťou môžeme onboarding presunúť do fázy talent developmentu. O tom možno niekedy inokedy 😊
O praktických tipoch ako pripraviť onboarding vás budeme informovať v 2. časti onboarding článku- už čoskoro! Ak by ste si chceli komplexnú problematiku ohľadom výberu zamestnancov rozšíriť, ponúkame vám v našom blogu aj články: 10 mýtov o výbere správneho kandidáta – (nie)len pre recruiterov – 1. časť, 10 mýtov o výbere správneho kandidáta – (nie)len pre recruiterov – 2. časť
Budeme radi, ak nám napíšete Vašu skúsenosť, či tipy, ako komentár na Facebooku (link na našu skupinu tu), alebo na LinkedIne (link na našu firemnú stránku tu).
Zdroj obrázku: Pexels.com
Zdroje: