PODANIE VÝPOVEDE. KEDY A AKO OZNÁMIŤ ODCHOD SÚČASNÉMU ZAMESTNÁVATEĽOVI?
Úspešne ste prešli výberovým procesom a obdržali ste ponuku práce v novej firme. Gratulujeme! Pred vstupom do novej kapitoly vášho pracovného života vás však ešte čaká jedna, pre mnohých častokrát nepríjemná, výzva – podanie výpovede. V článku sme pre vás zhrnuli najdôležitejšie rady a tipy na to, ako podať výpoveď hladko a elegantne.
1. NEUNÁHLITE SA
Táto rada sa netýka len dlhého premýšľania a zvažovania všetkých plusov a mínusov odchodu z práce a prijatia novej kariérnej výzvy. Tento proces by mal byť samozrejmosťou. Chceme však zdôrazniť aj radu, aby ste nepodávali výpoveď pred tým, ako si budete skutočne istý prijatím do novej firmy. Potenciálneho zamestnávateľa požiadajte o potvrdenie podmienok emailom. Niektoré spoločnosti vám môžu dať podpísať Akceptačný list (Offer letter).
2. DÔLEŽITÁ JE PRÍPRAVA
Podanie výpovede môžeme prirovnať k pracovnému pohovoru. Na rozhovor s nadriadeným sa dobre pripravte. Rozmyslite si, čo poviete, komu a taktiež, komu a v akom poradí výpoveď oznámite. Ak sa o informácie o vašom plánovanom odchode najskôr podelíte s „nesprávnymi“ ľuďmi (dokonca aj dôverne), a nadriadený sa o vašej výpovedi dozvie z druhej ruky, môže to vážne poškodiť pracovné vzťahy a pokaziť vašu snahu podať výpoveď hladko a elegantne.
3. NEPÁĽTE MOSTY
Nová pracovná výzva so sebou častokrát nesie vlnu eufórie a pocit nového začiatku. Nech už z predchádzajúcej práce odchádzate z akéhokoľvek dôvodu, nespáľte za sebou mosty a pokúste sa podať výpoveď hladko s pozitívnym naladením😊 Svet je malý a ľahko sa môže stať, že do novej firmy časom nastúpi aj váš bývalý kolega alebo budete spolupracovať s bývalými kolegami v rámci externej spolupráce. Nikdy neviete, kde môžu skončiť ľudia z vášho súčasného pôsobiska o päť či desať rokov. Taktiež môže nastať situácia, že budete potrebovať referenciu od predošlého zamestnávateľa. Koniec koncov, v dnešnom svete každý pozná každého a je preto veľmi riskantné uskutočniť podanie výpovede v zlom duchu.
4. VYHNITE SA EMOCIONÁLNYM SCÉNAM
Podanie výpovede nemá byť divadlom. Nech už odchádzate zo spoločnosti z akéhokoľvek dôvodu, vyjadrite sa vecne, bez zbytočných vypätých scén a emocionálnych výlevov. Vysvetlite, prečo odchádzate, ale taktiež sa pokúste byť stručný a prejsť rovno k veci. Ak vaša výpoveď prichádza „z ničoho nič“, očakávajte reakciu zamestnávateľa. V prípade, že bude váš nadriadený reagovať agresívne, konfrontačne alebo rozrušene, určite nereagujte podobným správaním a nepúšťajte sa do hádky. Pokojne sa vráťte k bodom, ktoré ste si vopred pripravili. Nenechajte sa vyviesť z miery a komunikujte premyslene a diplomaticky.
5. BUĎTE ÚPRIMNÝ
Nezatajujte pravdu o vašom odchode svojmu nadriadenému a ani kolegom. Podanie výpovede oznámte dostatočne vopred, čo opäť prispeje k tomu, aby prebehla vaša výpoveď bez problémov. Poskytnete tak priestor aj kolegom, aby si čas s vami ešte vychutnali, a zároveň nadriadenému, aby zvážil alebo našiel vášho nástupníka.
6. SPOLUPRACUJTE
Plne spolupracujte pri odovzdávaní najrôznejších informácií, spisov, dokumentov a projektov, na ktorých ste pracovali. Ak chcete, aby prebehla vaša výpoveď hladko, buďte nápomocný, podajte výkon až do konca a zanechajte za sebou čo možno najlepšie odvedenú prácu. 😊
7. POĎAKUJTE SA
Poďakujte sa svojim zamestnávateľom za všetky školenia, príležitosti, teambuildingy a iné. Taktiež vyjadrite vďaku svojim kolegom za to, čo ste sa od nich naučili.
8. ZOSTAŇTE V KONTAKTE
Podanie výpovede nemusí znamenať koniec komunikácie. Ak je to možné, buďte proaktívny, pokiaľ ide o udržiavanie vzťahov s nadobudnutými priateľmi a cennými kontaktmi, ktoré ste si vďaka vašej role vo firme vybudovali. Ako sme spomínali, nikdy neviete, kde bude pôsobiť váš kolega o pár rokov. 😊
9. ČO AK PRÍDE PROTIPONUKA OD ZAMESTNÁVATEĽA?
Ak dostanete od súčasného zamestnávateľa protiponuku, rozhodne venujte čas jej zváženiu. Zamyslite sa predovšetkým nad tým, prečo ste sa rozhodli podať výpoveď a naozaj dôkladne zvážte všetky pre a proti. Viac rád na túto tému nájdete v článku: Čo robiť, keď dávate výpoveď a šéf Vás chce prehovoriť, aby ste ostali?
Nenechajte si ujsť ďalšie rady a tipy na to, ako si poradiť pri rozličných situáciách. Okrem iného nájdete v našom blogu mnoho iných inšpirácií. Odporúčame napr. článok Zvýšenie mzdy – kedy a ako otvoriť tému v zamestnaní? Alebo príbuzná téma: Podal som výpoveď a čo ďalej…
Budeme radi, ak nám napíšete vaše skúsenosti, či tipy ako komentár na Facebooku (link na našu skupinu tu), alebo na LinkedIne (link na našu firemnú stránku tu).