DOBRÉ VZŤAHY V PRÁCI VS. KONFLIKTY NA PRACOVISKU
Téma konfliktov na pracovisku je vždy aktuálna a veľmi diskutovaná. Stagnovanie spolupráce, či už v rámci tímu alebo na úrovni oddelení, stojí firmu z dlhodobého hľadiska nemalé peniaze, nehovoriac o možnom odchode výkonných zamestnancov. Starostlivosť o vzťahy v práci je preto nevyhnutná k správnemu fungovaniu a prosperite spoločnosti. Riešením, či prevenciou konfliktov na pracovisku, môže byť aj profesionálny koučing či mentoring. Rovnako dôležitá je však aj ostražitosť vedúcich pracovníkov a včasné podchytenie vznikajúcich konfliktov na pracovisku.
STAROSTLIVOSŤ O VZŤAHY V PRÁCI si však vyžaduje nielen správne nastavenie firemnej kultúry, ale aj individuálnu snahu. Ako teda predchádzať konfliktom na pracovisku z pohľadu jednotlivca? Čo spraviť, keď sa naše osobné hodnoty a názory rozchádzajú?
VZŤAHY V PRÁCI, ako všetky ostatné, si vyžadujú dôkladnú starostlivosť a nemalú dávku rešpektu, dôvery a empatie voči svojim kolegom. Pandémia COVID-19 len odhalila skryté nedostatky v chápaní postojov a názorov druhých, rozvírila deštruktívne diskusie a konflikty na pracovisku, bez akejkoľvek snahy počúvať druhú stranu. Nie je to výčitka, sme predsa omylní, a navyše nie sme stroje bez emócií. Avšak fakt, že v tejto oblasti stále máme na čom pracovať, by nás mal motivovať aj k zlepšovaniu starostlivosti o vzťahy v práci.
Ako teda postupovať pri zložitých diskusiách o témach, ktoré sú často aj príčinou konfliktov na pracovisku? Dajú sa tieto skúsenosti zužitkovať aj v iných situáciách, napríklad pri menej závažných témach či v osobnom živote? Ak aj vy chcete v budúcnosti venovať viac pozornosti starostlivosti o vzťahy v práci, čítajte ďalej.
PREDCHÁDZANIE KONFLIKTOM NA PRACOVISKU?
Prvou lekciou pri starostlivosti o vzťahy v práci je naučiť sa POČÚVAŤ. V prípade, že sa s kolegom poznáte dlhšie, už máte predstavu o jeho osobnosti a charakterových vlastnostiach. Vybudujte si návyk počúvať a porozumieť, ľahšie sa vám potom odhaduje postoj daného človeka k istým témam, či problémom. Nevytvárajte si zbytočné domnienky, či unáhlené závery – tie vám pri prevencii konfliktov na pracovisku určite nepomôžu.
V práci nepochybne príde pri diskusiách aj na témy, v ktorých sa nemusíte zhodnúť. Či už sú konflikty pracovnej alebo osobnej povahy, podstata je takmer tá istá. Nasledujúcich pár bodov vám pomôže viesť rozhovor tým správnym smerom.
1. VYPOČUJTE SI NÁZOR KOLEGU A UISTITE SA, ŽE MU NAOZAJ ROZUMIETE
Pokojne si zopakujte stanovisko kolegu vlastnými slovami, aby vám neušla podstata toho, čo hovorí. Povzbuďte ho otázkami, zisťujte na čom a prečo mu záleží. Ku konfliktu nemusí prísť len kvôli tomu, že sa na problém pozeráte inak. Úprimne sa snažte pozerať na vec očami kolegu, a aj keď sa vám to nemusí páčiť, možno práve vďaka jeho názoru uvidíte slabé miesta vo vašej predstave o probléme. Choďte do diskusie s otvorenou mysľou, s ochotou pripustiť, že sa od kolegu môžete niečo naučiť a získať nový uhol pohľadu. Už len tento bod vám značne pomôže pri starostlivosti o vzťahy v práci.
2. PREDOSTRITE VLASTNÝ POHĽAD NA VEC
Premyslite si, čo a ako poviete. Buďte zrozumiteľný a stručný. Aj keď máte iný názor, určite existujú body, na ktorých sa zhodnete. Dajte jasne najavo s čím a prečo súhlasíte, a naopak vysvetlite problematické body. Majte vždy na pamäti postoj vášho kolegu, uľahčí vám to formuláciu problémových častí, ktoré by mohli vyvolať konflikt. Takisto sa uistite, že kolega chápe váš pohľad na vec a dajte mu najavo, že vám na tom úprimne záleží.
3. DRŽTE SA JEDNEJ PROBLEMATIKY
Neodbiehajte od témy, nezachádzajte do nejasných a v danej chvíli nerelevantných detailov. Ak sa diskusia začne uberať viacerými smermi naraz, skončí to nevyriešeným konfliktom, zbytočnou frustráciou a nepochopením z oboch strán. Dávajte si pozor, aby ste sa držali jednej témy a vyhnite sa špekuláciám typu „čo by bolo, keby bolo“. Sústreďte sa na časti problému, ktoré sú vo vašej kompetencii, a ktoré dokážete ovplyvniť.
4. SPOLOČNE HĽADAJTE KOMPROMIS ALEBO RIEŠENIE
Snaha pri riešení konfliktu na pracovisku musí vychádzať z jednej aj druhej strany. Ak aj nedokážete nájsť spoločné riešenie, skúste ísť cestou kompromisu. V prípade, že stále zastávate rozdielne názory, doprajte si po diskusii čas na premýšľanie a vráťte sa k tomuto bodu neskôr. Ak napriek všetkému nedospejete k zhode, minimálne chápete postoj druhej strany, rešpektujete iný názor a nedošlo ku vyhrotenému konfliktu – a aj to je pre starostlivosť o vzťahy v práci posun vpred .
TO, ŽE MAJÚ ĽUDIA INÝ POHĽAD NA VEC JE PRIRODZENÉ
Diskusie o kontroverzných témach sú však, v tých správnych podmienkach a pri dodržiavaní istých pravidiel, len prospešné. Môžu síce vyvolať konflikt na pracovisku, ale zároveň nás nútia vyjsť z komfortnej zóny, rozvíjajú schopnosť argumentovať a tiež uvažovať o probléme z viacerých uhlov pohľadu. Takisto nás obohacujú o postrehy, ktorým by sme sami nevenovali pozornosť. Samozrejme, pri tom všetkom nesmieme zabúdať na rešpekt jeden voči druhému.
Možno si práve hovoríte, a čo s takými ľuďmi čo sa nechcú o probléme rozprávať a ich jediným cieľom je vyvolať konflikt na pracovisku? Prípadne šíria klamstvá? Vráťte sa k prvému bodu – spoznajte daného človeka a jeho názor na vec. Úprimný záujem často odzbrojí aj veľmi výbušných ľudí. Nedajte im príležitosť brániť sa – vy na nich predsa neútočíte. Samozrejme je na vás, či s daným človekom budete pokračovať v diskusii alebo sa rozhodnete, že niektorým témam je, pre zachovanie dobrých vzťahov, lepšie sa vyhnúť 😊
Zlú atmosféru, náladu a v konečnom dôsledku aj vzťahy v práci môže ovplyvniť aj stratená motivácia. V článku “Stratená motivácia v práci? Poradíme Vám, ako ju získať späť” sa dozviete, ako riešiť aj túto otázku. Dôvodmi pracovného napätia môže byť aj oslovovanie kolegov či nadriadených, ktorému sa venujeme v článku “Vykanie v práci – slušnosť alebo prežitok?”
Budeme radi, ak nám napíšete Vaše skúsenosti, či tipy ako komentár na Facebooku (link na našu skupinu tu), alebo na LinkedIne (link na našu firemnú stránku tu).
Ďalšie zdroje k tejto téme:
https://www.podnikajte.sk/zamestnanci-a-hr/konflikty-na-pracovisku-a-koucing