FIRMY SA BOJA ZAMESTNAŤ STARŠIEHO KANDIDÁTA. JE TO OPODSTATNENÉ? POZRIME SA NA TO.
Pracovný trh sa rýchlo mení, populácia na Slovensku a v Európe starne, firmy sa trápia s náborom, zameriavajú sa na inovácie, šetrenie, employer branding… a popri tom sa neustále vyhýbajú téme zamestnávania ľudí nad 55 rokov. Títo profesionáli majú za sebou roky praxe, často v rôznych oblastiach, sú spoľahliví a majú často zrelý pohľad na riešenie problémov.
Napriek tomu sa firmy obávajú ich zamestnať. Prečo by sa firmy nemali brániť zamestnať staršieho kandidáta? V tomto článku sme sa nechali inšpirovať jedným z dielom podcastu Očami HR – Zamestnávanie ľudí vo veku 55+, ktorý si môžete vypočuť.
TROCHU ČÍSEL NA ZAČIATOK:
Podľa Štatistického úradu SR je počet pracujúcich približne 2 620 800. Podľa údajov z 1. štvrťroka 2024 zaznamenala skupina pracujúcich nad 59 rokov medziročný nárast o 9,2 %, čo predstavuje vyše 19-tisíc osôb. Kým v roku 2010 bol podiel obyvateľov v EÚ nad 65 rokov na populácii vo veku 15 – 64 rokov 17 %, do roku 2060 sa má zvýšiť na viac než 68 %.
Chcú seniori pracovať? Niektorí manažéri firiem sú presvedčení, že dňom nároku na starobný dôchodok im zamestnanec odíde. Avšak 50% zamestnancov chcú pracovať aj po dosiahnutí dôchodkového veku; pracuje však iba 18%, nakoľko väčšina z nich prácu nezíska.
PREDSUDKY – SÚ TU ZAS
Mnoho týchto otázok sú zmiešaním pocitov, faktov, skúseností, informácií z druhej ruky, či obáv. Podobne ako pri potenciálnom zamestnaní absolventa, človeka po výkone trestu odňatia slobody, človeka, ktorý sa preliečil z drogovej závislosti, či s výrazným piercingom a tetovaním. Človeka z LGBTI+ komunity, Róma, jogína, či dámy vo výraznom ružovom klobúku.
V našich hlavách bežia predsudky, s ktorými cielene potrebujeme pracovať a uvedomiť si ich. Na svete je veľa Rómov, ktorí sú extrémne spoľahliví, dynamických jogínov, či aktívnych, technologicky zdatných 55+ kandidátov.
PREČO ZAMESTNAŤ STARŠIEHO KANDIDÁTA 55+ :
1. LOJALITA
Lojalitu dávame na prvé miesto, nakoľko poznávacím znamením generácie X je zvyk pracovať pre jedného zamestnávateľa dlhé roky. Zároveň si “55+ kandidáti” uvedomujú náročnosť hľadania práce v ich veku. Podľa istého prieskumu US Bureau of Labor Statistic kandidáti vo veku 55-64 rokov priemerne zotrvávajú 10,4 roka v zamestnaní, zatiaľ čo kandidáti vo veku 25-34 rokov v priemere 3 roky. Zároveň starší kandidáti si štatisticky počas roka berú menej dní voľna.
2. ODOLNOSŤ VOČI FRUSTRÁCII
Keď máte 30-40 ročné pracovné skúsenosti, je isté, že ste si preskákali rôzne obdobia pracovného trhu, krízy, krachy firiem, fúzie, či zmeny majiteľov. Kandidáti v tomto veku nepanikária pri zmenách, pretože vedia, že život ide ďalej. Takisto sú odolnejší pri problémoch v teame, alebo ak daná pozícia nespĺňa očakávania kandidáta.
3. TECHNOLOGICKÁ ZDATNOSŤ
Možno vás prekvapí tento bod, ale áno, mnohí 55+ kandidáti sú technologicky zdatní, pracovali v rôznych softvéroch a v novom SW sa vedia zorientovať. Áno, je tiež podiel 55+ kandidátov, ktorí sa s technológiami musia popasovať, na druhej strane aj medzi mladými ľuďmi je vysoký podiel kandidátov, ktorí neovládajú žiadny softvér a vyznajú sa maximálne vo vlastnom smartfóne. Avšak ani to nie je automatické pre mnohých z nich (mladí ľudia, vedeli ste napríklad, že vo väčšine smartfónov sa viete dostať do vývojárskeho režimu?).
4. SKÚSENOSŤ
Nedá sa poprieť, že ťažko konkurovať kandidátovi, ktorý má 30+ ročné skúsenosti v určitom segmente trhu. Ak hľadáte skúsenosť, čo je pri seniorných pozíciách hlavná požiadavka, určite ju nájdete u týchto kandidátov.
AKO A PREČO SA PRIPRAVIŤ NA STARŠÍCH ZAMESTNANCOV?
ČStarnutie populácie je fakt, o ktorom sa hovorí už 10-15 rokov, a dnes v tej dobe žijeme. Faktom je, že na trhu je nedostatok kvalifikovaných kandidátov. Ak sa vaša firma neadaptuje dnes, stratíte náskok pred konkurenciou, či celkovo inými firmami. Pekným príkladom je Amazon v Seredi, ako je popísané v spomínanom podcaste.
1. PRENASTAVTE NÁBOROVÚ STRATÉGIU
Potrebujete sa na svoju recruitment stratégiu pozrieť v novom svetle. Máte nastavené požiadavky, skôr na mladších kandidátov? Ako znejú vaše inzercie („sme mladý, dynamický kolektív…“)? Možno stačí len drobná úprava jazyka, aby ste oslovili širšie spektrum uchádzačov. Zvážte, aké reálne kompetencie sú pre vašu pozíciu dôležité a neviažte ich automaticky na vek.
2. VZDELÁVAJTE HIRING MANAŽÉROV
Úprimne, poznáte to, snažíte sa, nastavíte si profil kandidátov, ale hiring manažér vám ich zamieta. Napríklad, kvôli veku. Potrebujete vzdelávať hiring manažérov. Predstavte im stav pracovného trhu, použite dáta, použite know-how personálnej agentúry. Pomôžte im pochopiť, aké výhody prinášajú starší zamestnanci — stabilitu, skúsenosti a vysokú mieru lojality. Úprimne, nie je lepšie si nájsť a zaškoliť kandidáta na ďalších 10 rokov, ako za každú cenu mať mladého absolventa, avšak na 1-2 roky? Prvým krokom je, aby vám (či personálnej agentúre) nezamietali kandidátov iba na základe CV.
3. NASTAVTE VZDELÁVANIE A ONBOARDING AJ PRE STARŠÍCH KANDIDÁTOV
Starší kandidáti môžu mať iné očakávania od onboardingu a zaškolenia, než mladší kolegovia. Prispôsobte onboarding tak, aby bol zrozumiteľný, dostatočne detailný a ponechával priestor na otázky. Možno sa technickým otázkam, či zaškoľovaniu do softvérov budete musieť venovať iným spôsobom (absolventi možno uvítajú gaming, starší pravdepodobne klasické zaškolenie. Nemusí to však byť pravidlom).
4. PRACUJTE S NASTAVENÍM INTERNEJ KULTÚRY
Ak chcete, aby starší zamestnanci u vás nielen vydržali, ale aj radi chodili do práce, cielene musíte budovať inkluzívnu firemnú kultúru. Podporujte spoluprácu medzi generáciami a vytvárajte prostredie, kde skúsenosti aj nové nápady majú svoje miesto. Starší zamestnanci môžu byť skvelými mentormi pre mladších kolegov a zdieľať svoje skúsenosti. Mladší možno budú sršať nápadmi, či dynamikou. Prispôsobte tiež formy teambuildingu. Neustále pretvárajte nastavenie zamestnancov – nie všetci chcú nakrúcať „reelska“, alebo nachádzať v práci kamošov na večerné pivo.
ZÁVEREČNÁ INŠPIRÁCIA
Možno aktuálne ešte nie ste pripravení prijať a zamestnať staršieho kandidáta, či viacerých. Zatiaľ je to možno veľké sústo. Začnite v malom. Začnite o téme intenzívne hovoriť a vzdelávajte. Vytvorte pozíciu pre stážistu, či brigádnika (niektorí kandidáti nepotrebujú pracovať kvôli peniazom a nepotrebujú mať vysokú mzdu, či plný úväzok). Neriešte vek v CV a nezamietajte kandidátov, pokiaľ spĺňajú požiadavky. Venujte téme čas a začnite si pozývať na pohovor aj starších kandidátov – budete vidieť, že aj vo vás sa postupne predsudky odbúrajú .
Veľa šťastia 😊
Budeme radi, ak nám napíšete vaše skúsenosti, či tipy ako komentár na Facebooku (link na našu skupinu tu), alebo na LinkedIne (link na našu firemnú stránku tu).
Zdroj obrázku: Pixlr Image Generator
Tipy na ďalšie články: