„ZLYHANIE NIE JE OPAKOM ÚSPECHU, JE JEHO SÚČASŤOU.“
Zlyhanie v práci je veľmi nepríjemný, často až zdrvujúci pocit. Či už ide o skazený meeting, nepríjemný telefonát, chybu v procese (ktorého kontrolu máte na starosti) alebo spôsobenú nepríjemnosť v dôsledku meškania, či zábudlivosti. Dôvodov pre pocit zlyhania v práci môže byť mnoho, od najmenších drobností, nad ktorými mnohí mávnu rukou, až po závažné chyby s dlhodobými následkami pre firmu alebo tím.
Dôležité je uvedomiť si, že napriek tomu, ako sa v danej chvíli cítime, z dlhodobého hľadiska sú to práve zlyhania, vďaka ktorým sa v živote učíme a posúvame vpred. Ako sa teda zlyhaniu v práci postaviť zoči voči a vyťažiť z neho, čo najviac, sa dozviete v našom článku.
ZOPÁR RÁD, AKO PRIJAŤ ZLYHANIE A POSUNÚŤ SA VPRED
Zlyhanie v práci je spojené s mnohými (pre nás v tej chvíli) nepríjemnými emóciami. Môže to byť hnev, strach, stres, zahanbenie, výčitky, sebaľútosť, či iné pocity, ktoré so zlyhaním úzko súvisia. Je úplne v poriadku, ak tieto emócie pociťujeme. Dôležité je: nestratiť sa v nich, vedieť si odpustiť a následne konať. Nie je tak dôležité samotné zlyhanie, ako naša reakcia naň.
1. PRIZNAJTE SI CHYBU, ALE NETRESTAJTE SA
Ak sa stala chyba v dôsledku vášho rozhodnutia, priznajte si ju. Buďte k sebe úprimný, nehľadajte výhovorky. Posilní to vašu sebadôveru a schopnosť prevziať zodpovednosť za svoje konanie. Ospravedlňte sa, ak je to potrebné, ale v každom prípade si musíte vedieť odpustiť najskôr vy sami, na to, aby ste sa mohli posunúť ďalej.
Niekedy majú ľudia pocit, že zlyhali, aj keď vedia, že dali zo seba maximum. Neobviňujte sa, keď dobre viete, že nie je možné ovplyvniť vonkajšie okolnosti. Namiesto toho pozbierajte svoju energiu a premýšľajte nad riešením vzniknutej situácie.
2. PREBERTE ZODPOVEDNOSŤ, NEVYHOVÁRAJTE SA
Prebrať zodpovednosť znamená, byť schopný podniknúť praktické kroky k náprave, bez zbytočných špekulácii „čo by bolo, keby bolo“. Prijmite situáciu takú aká je, hľadajte spolu s najbližšími kolegami/priateľmi najlepšie možné riešenie. Tiež, najjednoduchšie je hľadať iného vinníka. To vás však odvedie od riešenia a zároveň od vlastného sebapoznania a zlepšenia.
3. VYUŽITE ZLYHANIE NA SEBAPOZNÁVANIE
Sebapoznávanie je celoživotný proces, vďaka ktorému sa rozvíjame a rastieme. Využite svoje chyby a zlyhania na to, aby ste sa podobným situáciám v budúcnosti vyhli. Identifikujte príčiny vašich zlyhaní, aby ste vedeli, čo konkrétne stojí za vašim zlyhaním. Neopakujte tie isté chyby 😊. Žiadajte si úprimný feedback od vašich kolegov, uvažujte nad ním a podniknite konkrétne kroky na zlepšenie v každom bode feedbacku.
4. NEMAJTE ZO ZLYHANIA STRACH
Neberte zlyhanie v práci ako strašiaka. Nevyhýbajte sa istým situáciám, či novým projektom kvôli strachu zo zlyhania. Je to prirodzená súčasť procesu učenia sa. Ukracujete sa tak o úžasnú možnosť dozvedieť sa o sebe niečo nové, preskúšať svoje schopnosti, či zažiť na vlastnej koži „aké to je“ ísť až na hranicu svojich možností.
NA ZÁVER …
Nič nie je také zlé, aby nemohlo byť ešte horšie 😊. Neberte sa až tak vážne, celý život budete robiť nové a nové chyby. Najdôležitejšie je, aby sa ich človek naučil prekonať a mohol ísť ďalej 😊.
Budeme radi, ak nám napíšete Vaše skúsenosti, či tipy ako komentár na Facebooku (link na našu skupinu tu), alebo na LinkedIne (link na našu firemnú stránku tu).
ZDROJE:
https://generalibalans.sk/ako-prekonat-neuspech-v-praci/
https://sk.hacksforlife.net/10258101-how-to-bounce-back-from-a-failure-at-work#menu-7
Zdroj obrázku: Shutterstock