ZVÝŠENIE MZDY V AKTUÁLNOM ZAMESTNANÍ – AKO ROZPOZNAŤ SPRÁVNY ČAS A VHODNÝ SPÔSOB NA OTVORENIE TÉMY ZVÝŠENIA MZDY ?
Mzda je jeden z hlavných faktorov, ktorý ovplyvňuje našu spokojnosť v práci. Výška mzdy nemusí byť síce priorita č.1 – je však stále významným kritériom pri hodnotení úspešnosti našej doterajšej kariéry. Finančné ohodnotenie je bohužiaľ často aj dôvodom na zmenu zamestnania. Ak ste v práci spokojní, ale cítite, že je čas na zvýšenie mzdy, nemusíte sa hneď vrhnúť do negatívnych predpokladov o zamietnutí vašej žiadosti a z firmy odchádzať. Ako si teda vhodne požiadať o zvýšenie mzdy (aby vaša námaha nevyšla nazmar), a kedy je to správne načasovanie? Čítajte ďalej.
ZVÝŠENIE MZDY? KEDY JE NA TO TEN SPRÁVNY ČAS?
Načasovanie je pri rozhovore kľúčové. Vezmite do úvahy nasledujúce tri faktory:
1. VAŠA SITUÁCIA
Nie, nemyslíme argumenty ako kúpa nového auta, bytu či podobne – tie vám pri žiadosti o zvýšenie mzdy veľmi nepomôžu, skôr uškodia. Vezmite do úvahy vašu situáciu v súvislosti so spoločnosťou.
- Ako dlho pre danú firmu pracujete?
- Stali ste sa pre firmu kľúčovým zamestnancom?
- Dokončili ste práve prácu na úspešnom projekte?
- Váš výkon bol nadštandardný a prispeli ste k dobrým výsledkom firmy?
- Kedy ste mali zvyšovanú mzdu naposledy?
Vezmite do úvahy aj váš rozvoj v rámci pôsobenia vo firme – preberanie zodpovedností nad rámec, zaškoľovanie nováčikov, postup na vyššie pozície a podobne. Pri načasovaní žiadosti o zvýšenie mzdy je takisto mimoriadne dôležité mať prehľad v danom odvetví, jeho strategický význam a súčasný vývoj miezd. Ak aspoň zopár z týchto faktorov hovorí vo váš prospech, určite máte šancu uspieť.
2. SITUÁCIA SPOLOČNOSTI
Každé zvýšenie mzdy znamená pre firmu náklad a je potrebné zobrať do úvahy obdobie, v akom sa firma momentálne nachádza. Paradoxne, ak ste kľúčovým zamestnancom, môže byť najlepší čas na žiadosť o finančné prilepšenie práve obdobie prepúšťania. Ak preberiete na seba prácu bývalého kolegu, môžete tému bez akýchkoľvek obáv otvoriť.
Správny čas požiadať si o zvýšenie mzdy je samozrejme aj obdobie, keď sa firme mimoriadne darí. Tu však pozor, je potrebné prehodnotiť vlastný prínos k dobrým výsledkom firmy.
Napokon, ako to už vo firmách býva, treba mať na pamäti formálnu stránku veci. Ideálne je obdobie, keď firma plánuje náklady na ďalší rok (zväčša august – október), aby bolo vaše očakávanie zadefinované v tej správnej tabuľke.
3. EKONOMICKÁ A TRHOVÁ SITUÁCIA
Prirodzene, tieto faktory majú vplyv aj na podnikovú ekonomiku a rozhodovanie o nákladoch. Žiadosť o zvýšenie mzdy treba dobre prehodnotiť aj s ohľadom na celkovú situáciu na trhu, pomery v konkurenčných firmách, počet voľných pozícií, strategický význam daného odvetvia a vývoj miezd. Ak si o prilepšenie požiadate v situácii, keď 20 ďalších uchádzačov čaká v rade na vašu súčasnú pozíciu, nebude to asi najmúdrejšie rozhodnutie, no nie?
PRÍPRAVA NA ROZHOVOR O ZVÝŠENÍ MZDY
Tento rozhovor si vyžaduje dôkladnú prípravu. Určite nie je dobré podceniť situáciu a niečo zanedbať. Tu je pár tipov, čo si všímať predtým než si naplánujete rozhovor na túto tému.
1. ODPOZORUJTE NÁLADU NA ODDELENÍ
Hektické obdobie alebo pár dní pred ukončením veľkého projektu nie je správny čas na debatu. Počkajte si na lepší čas, sledujte náladu nadriadeného a uistite sa, že je spokojný s vaším podávaným výkonom.
2. VOPRED NAPLÁNUJTE STRETNUTIE
Určite neimprovizujte a neotvárajte túto tému bez dôkladnej prípravy. Tá je dôležitá, ak nechcete aby vaše úsilie vyšlo nazmar. Takisto si odpustite akékoľvek „vtipné“ narážky na to že si to zvýšenie mzdy zaslúžite. Postavte sa k tejto téme naozaj seriózne.
3. OBSAH A FORMA STRETNUTIA
Aj napriek súčasnej situácii by takéto stretnutie malo byť osobné. Forma stretnutia veľa napovedá tomu, akú dôležitosť pripisuje rozhovoru o zvýšení mzdy váš nadriadený. Určite nepristúpte na 15-30 minútový rozhovor cez telefón, radšej počkajte aj na neskorší termín kedy vášmu nadriadenému bude vyhovovať osobné stretnutie.
Na stretnutie si pripravte všetky potrebné dáta, argumenty, ale samozrejme majte v zálohe aj plán B (vysvetlíme za chvíľu).
A NAKONIEC… AKO POŽIADAŤ O ZVÝŠENIE MZDY?
Rozhovor o zvýšení mzdy ľahko môže prerásť do konfliktu, preto je dôležité držať sa týchto bodov:
1. BUĎTE OBJEKTÍVNY, VECNÝ, ÚPRIMNÝ A PRIATEĽSKÝ
Snažte sa pocity nechať bokom, držte sa svojej prípravy, ale takisto počúvajte čo vám hovorí druhá strana.
2. MAJTE PRIPRAVENÉ DÁTA – FAKTY A KONKRÉTNE ČÍSLA
Od všeobecného k špecifickému – môžete spomenúť stav odvetvia, jeho význam a úroveň miezd na obdobných pozíciách, až napokon prejdite k vášmu pôsobeniu vo firme – počet odpracovaných rokov, preberanie zodpovedností, úspechy… jednoducho VAŠA pridaná hodnota.
3. PLÁN “B”
Konkrétna suma/percento, o ktoré chcete zvýšiť mzdu a ak to z objektívnych dôvodov nie je možné, načrtnite svoju predstavu o iných benefitoch, ktoré by prichádzali do úvahy (home office, vzdelávanie, kurzy a iné). Prípadne sa viete dohodnúť na časovom horizonte, kedy bude možné zvýšiť mzdu na vašu požadovanú úroveň. Firma tak bude vedieť lepšie naplánovať zvýšenie vašej mzdy.
4. PROTIPONUKA
Aj protiponuka je možným nástrojom ako si požiadať o mzdové prilepšenie. Ak ste si medzičasom hľadali nové zamestnanie, je možné, že máte ponuky aj od iných spoločností. Tento argument je vhodné použiť LEN v prípade, že ste pripravení zo spoločnosti odísť. V prípade, že to tak je, úprimne pomenujte dôvody, pre ktoré by ste chceli ostať, ale súčasné finančné ohodnotenie vám to neumožňuje. Viac o protiponuke (keď ste v pozícii kandidáta), si môžete prečítať v našom článku- tu.
Veríme že vám tieto rady priniesli do témy viac svetla😊 Nakoľko je táto oblasť veľmi rozsiahla, chystáme pre vás pokračovanie! V najbližšom článku sa budeme venovať
- ČOMU SA PRI ROZHOVORE O ZVÝŠENÍ MZDY VYHNÚŤ
- ČO ROBIŤ, KEĎ MOJU ŽIADOSŤ O ZVÝŠENIE MZDY ZAMIETLI
Nenechajte si ujsť ďalšie rady a tipy na to, ako si pri týchto situáciách poradiť. Okrem iného nájdete v našom blogu mnoho iných inšpirácií. Odporúčame napr. článok Chyby v životopise – ako sa zaručene nezamestnať alebo Podal som výpoveď a čo ďalej…
Budeme radi, ak nám napíšete Vaše skúsenosti, či tipy ako komentár na Facebooku (link na našu skupinu tu), alebo na LinkedIne (link na našu firemnú stránku tu).