AKO EFEKTÍVNE SPOLUPRACOVAŤ S PERSONÁLNOU AGENTÚROU Z POHĽADU FIRMY? EXISTUJE NIEKOĽKO PRINCÍPOV, KTORÉ SA OPLATÍ DODRŽAŤ
Ak pracujete na HR oddelení alebo ste hiring manažér, určite tiež niekedy uvažujete, ako efektívne spolupracovať s personálnou agentúrou. Dnes sa pokúsime Vám poskytnúť pohľad z druhej strany a dať zopár tipov na to, aby bola Vaša spolupráca efektívna. Verte, že v konečnom dôsledku z toho budú výrazne profitovať všetky strany.
DEFINOVANIE PROFILU
Na začiatku spolupráce si, čo najpresnejšie, definujte profil kandidáta. Ak ako HR nemáte presné informácie, zorganizujte stretnutie konzultanta personálnej agentúry s hiring manažérom. Manažér dá konzultantovi informácie z prvej ruky, jeho preferencie a požiadavky na člena tímu. Popíše tím, atmosféru, či situáciu tímu. Konzultant si má možnosť „zažiť“ osobnosť manažéra a vidieť priestory Vašej firmy. Samozrejme nie vždy je možné zorganizovať podobné stretnutie. Vtedy venujte čas aspoň telefonátu, ktorý je venovaný predstaveniu pozície a Vašich požiadaviek.
KOMUNIKUJTE A POSKYTNITE PRAVIDELNÝ UPDATE
Konzultant personálnej agentúry vkladá všetko úsilie do Vášho náborového projektu, a to najmä, ak fungujete na báze success fee (platba za službu iba v prípade nástupu kandidáta). Potrebuje priebežné informácie. Ak sa stane, že konzultant Vám zasiela a naďalej pre Vás hľadá kandidátov, zatiaľ čo Vy už dávate ponuku, realizuje zbytočnú prácu.
DOHODNITE SI SPÔSOB KOMUNIKÁCIE, KTORÝ VYHOVUJE VÁM
Každému vyhovuje iný typ komunikácie, každopádne konzultant sa prispôsobí Vám. Ste neustále na meetingoch? Komunikujte emailom. Ste na cestách? S handsfree môžete potrebné veci vytelefonovať aj z auta. Dôležité je, aby ste každopádne komunikovali a odpovedali (podľa možnosti promptne). Vopred si s agentúrou dohodnite, ako to vyhovuje Vám. Napríklad niektorí naši klienti preferujú konkrétnu hodinu 1-2x v týždni, kedy si telefonicky aktualizujú stav náboru – na strane agentúry, aj na strane klienta.
KONZULTANTOVI STANOVTE PRIORITU – POMÔŽE TO AJ VÁM
Ak Vám pozícia horí, konzultant Vášmu projektu určí vysokú prioritu. Ak máte finálnych kandidátov, dá projekt na nižšiu prioritu a môže sa prioritnejšie venovať iným projektom. Popri tom pracuje iba s “back-up” kandidátmi, aby v prípade, že kandidát odmietne Vašu ponuku, mohol hneď zaslať profil náhradného kandidáta. Ak nekomunikujete o aktuálnom stave projektu, konzultantova snaha je zbytočná, a môže nabudúce venovať prioritu inému klientovi, ktorý mu tieto dôležité informácie dáva efektívnejšie. Stojí Vás to pár sekúnd napísať informáciu do emailu a získate tým efektívny proces a lojalitu agentúry do budúcna.
SPRÁVNE SI URČITE PRIORITY
Na začiatku personálnej agentúre definujte prioritu. Ak Vám projekt horí, kvalitná agentúra pracuje aj po večeroch, či cez víkend, aby dodala vybraných kandidátov. Následne sa od Vás očakáva, že budete prístupný na zorganizovanie pohovorov. Ak sa však následné 2-3 týždne nedokážete stretnúť s kandidátmi, a tí postupne prijímajú iné ponuky, agentúra dá Vášmu projektu nižšiu prioritu… a úprimne povedané, nabudúce Vám už nemusí veriť, že Vám niečo „horí“😊.
SPÄTNÁ VÄZBA KU KANDIDÁTOVI
Ku každému zaslanému CV a najmä po každom pohovore s kandidátom, konzultant ocení spätnú väzbu. A nielen ocení, ale ju aj naozaj potrebuje. Každá spätná väzba vie totiž upriamiť jeho hľadanie na profily kandidátov, ktorí presnejšie spĺňajú Vaše kritériá. A z toho profitujete najmä Vy ako klient, keďže sa nábor významne urýchli a zefektívni. Máme skúsenosti s klientmi, ktorí po pohovore perfektne zhrnuli plusy/mínusy každého kandidáta. A to aj v prípade, že kandidát je zamietnutý. Konzultant môže totiž taktne informovať kandidáta o zamietavom stanovisku a zároveň mu dá spätnú väzbu, v čom sa v budúcnosti zlepšiť. Kandidát, hoci neúspešný, si zachová pozitívny dojem z výberového procesu, do ktorého je vložená aj Vaša zamestnávateľská značka.
PRIEBEŽNE UPRAVUJTE POŽIADAVKY, AK JE TO POTREBNÉ
Ak si uvedomíte, že viete zľaviť z niektorej požiadavky, alebo naopak potrebujete pridať novú požiadavku na kandidáta, bez váhania dajte túto informáciu personálnej agentúre. Napríklad sa nám stalo, že klient hľadal skúseného obchodníka, z akéhokoľvek segmentu (dôležitá bola skôr osobnosť). Následne však zamietal kandidátov iba na základe CV. V takých prípadoch musí prísť ku predefinovaniu požiadaviek, keďže manažér v CV niečo nenachádzal, čo však zabudol komunikovať agentúre, ako svoju požiadavku. Ak teda hľadáte osobnosť, dôverujte agentúre, že na základe detailného pohovoru Vám zasiela talentovaného a osobnostne vhodného kandidáta. Pokiaľ nedôverujete výberu agentúry, vymeňte agentúru (Viac v našom seriály o výbere agentúry nájdete tu). Samozrejme to platí aj v prípade, ak si počas výberu uvedomíte, že nepotrebujete znalosť určitého SW, či angličtina postačuje na úrovni B1 – nezabudnite o zmene požiadavky informovať personálnu agentúru.
SLEDUJTE SI PERSONÁLNU AGENTÚRU
Zasiela Vám agentúra so CV aj informácie z osobného pohovoru (zvyčajne vo forme reportu)? Vždy si vyžadujte, aby personálna agentúra realizovala face-to-face pohovory. Následne Vám zašle relevantných kandidátov, a nie iba „preposlané CV“. Prečo je to dôležité? Agentúra je tu aj na to, aby na trhu identifikovala, oslovila, ale najmä preselektovala kandidátov. Ak sa vám nahromadia CVs z agentúry, a vy zistíte, že vyše polovica kandidátov, ktorých následne stretávate je irelevantná, strácate množstvo času. Agentúre potrebujete dôverovať, že plní Vaše požiadavky, šetrí Váš čas a potrebujete vzájomne transparentne komunikovať. Vyžadujte si, aby Vám v potrebných momentoch podala aspoň telefonickú správu, ako s náborom stojíte, ako reagujú oslovení kandidáti, a kedy môžete očakávať vhodné profily.
Želáme Vám úspešnú spoluprácu😊.
Aké sú Vaše skúsenosti v spolupráci s personálnymi agentúrami? Napíšte nám Vaše skúsenosti, či tipy ako komentár na Facebooku (link na našu skupinu tu), alebo na Linkedine (link na našu firemnú stránku tu).